ADAM’S RIB av George Cukor (1949)

ADAM’S RIB av George Cukor (1949)
Svensk titel: Adams revben
Med Katharine Hepburn, Spencer Tracy, David Wayne, Judy Holliday, Tom Ewell, Jean Hagen

SPOILERVARNING

Katharine Hepburn och Spencer Tracy.

Spence och Kate the Great.

De gjorde nio filmer tillsammans. Adam’s Rib och Guess Who’s Coming to Dinner är de båda bästa av de nio. Några av de andra är inte särskilt bra. Fast man bör se alla.

Därför att…

…jag tror inte att det någonsin på silverduken har funnits ett par skådespelare som varit så samspelta, som skådespelat så perfekt tillsammans. Det kan ha hjälpt att de var ett par även i verkligheten, om än inofficiellt. Men jag tror inte att det är orsaken. Jag tror att orsaken är en helt annan. Både Katharine Hepburn och Spencer Tracy var så skickliga skådespelare att adjektiv saknas för att beskriva dem och de hade inte bara en personkemi som gick ända ned i botten, de spelade på samma sätt. De fick allt att se så obegripligt naturligt ut. Som om de inte skådespelade alls. Som om det vi ser på duken är inblickar i deras liv tagna med dolda kameran. Och det här är fascinerande – de brister aldrig. Man kan komma på sig med att vänta med visst obehag på att det ska komma en scen där någon av dem eller båda spelar över eller där personkemin brister eller där något plötsligt inte ser naturligt ut. Det händer aldrig. Därför att de är oslagbart skickliga. Tillsammans. Var och en för sig tillhör de filmhistoriens absolut största skådespelare, de bebor den filmiska parnassen. Tillsammans är de ett mirakel. Ett cineastiskt himmelrike bestående av två personer.

Adam’s Rib är en av Spencer Tracys och Katharine Hepburns stora paradfilmer, kanske i synnerhet som dess tema är långt före sin tid och dess intrig så väl gestaltar temat. Det här är en film om kampen för kvinnlig jämlikhet i ett samhälle – 1949 års USA – som hade ännu mycket längre kvar till det målet än det har i dag. Filmen är modig, för den är kompromisslös utan att vara förenklande.

Öppningssekvensen är en uppenbar Hitchcock-hyllning. Den är gjord i suverän Hitchcock-stil och vi får följa en förtvivlad kvinna som beväpnad med en revolver skuggar sin man till hans älskarinna, tar sig in i lägenheten när han kommit dit och skjuter honom, dock inte till döds.

I den följande sekvensen får vi se Katharine Hepburn och Spencer Tracy vakna upp i sitt gemensamma hem. Och här slås tonen i skådespeleriet an med emfas. Studera den här sekvensen. Se den gärna flera gånger. Och njut av hur enastående naturligt och trovärdigt skådespeleriet är. Och så fortsätter det.

Därpå blir Adam’s Rib ett rättegångsdrama, där det gifta advokatparet Spencer Tracy och Katharine Hepburn står på motsatta sidor i fallet – Katharine Hepburn är den unga kvinnans försvarsadvokat, Spencer Tracy åklagare i fallet. Därför att Katharine Hepburn vill driva igenom samma rättigheter i form av förmidlrande omständigheter som så många män före den åtalade unga kvinnan fått i liknande fall, men som det står i princip klart att hon inte kan få. Eftersom hon är kvinna. Det är själva utgångspunkten.

Sedan rullas ett drama upp som utspelar sig dels i rättssalen, dels i parets hem om kvällarna när rättegånen är ajournerad för dagen. Filmen spelar över flera plan – den är dels ett ibland thrillerartat, ibland farsartat rättegångsdrama, den är ett inkännande och djupgående relationsdrama mellan Spencer Tracy och Katharine Hepburn med betydelsefull bäring på temat, och den spelar alltså över just det mycket större temat kvinnans jämställdhet i samhället. Den gör det gripande, den gör det komiskt, den gör det tragiskt, den gör det triumferande och den gör det intelligent, alltsammans sammanvävt till en mycket gedigen helhet där filmens olika plan griper in i och belyser varandra. Inte ens de medvetet slapstickartade scenerna går över gränsen – de vävs in i resten så naturligt att det krävdes just Katharine Hepburn, Spencer Tracy och George Cukor för att gå i land med det här. Jag tror uppriktigt sagt inte att några andra skulle ha klarat av det.

Filmens tema kompliceras, för kvinnlig jämställdhet ställs mot frågan under vilka förutsättningar de förmildrande omständigheterna kan anses vara så stora att man har rätt att bryta mot lagen och göra sig skyldig till mycket grova brott. Kamp för kvinnans jämställdhet ställs mot lydnad inför lagen. Både i rättegångssalen och på hemmaplan, i den allt mer ansträngda relationen mellan Spencer Tracy och Katharine Hepburn. Men det görs i en film som är så gripande och så underhållande och framförallt så välspelad att man njuter av absolut varenda sekund, av minspel och åtbörder och tonfall hos Katharine Hepburn och Spencer Tracy, av deras samspel och av en intrig som för tittaren med sig med sådan lätthet att man, som man har möjlighet till med dvd, finner sig under en några timmar lång paus se fram emot fortsättningen med samma lyckliga förväntan som man som barn hyste när man vaknade upp på födelsedagens morgon.

Adam’s Rib är inte en tung film och den är inte pekpinneaktigt intellektualiserande. Den flyter fram med en lätthet som gör tittaren överförtjust över förmånen att få se den samtidigt som den inte tar lätt på sitt tema och inte behandlar det med en klackspark, utan tvärtom ställer frågorna på sin spets och intelligent men inte oproblemaktiskt besvarar dem. Vilket gör dess inneboende budskap så mycket kraftfullare. Och att mitt i detta så väl gestaltade tema år 1949 våga ha en rollgestalt, en pianospelande kompositör, som är bög men ändå låtsas vara ohjälpligt förälskad i Katharine Hepburn – eller kanske är det – säger något om modet hos filmskaparna.

Problemet man som recensent har är att säga något vettigt om Adam’s Rib utan att fara ut i sådan panegyrik att det blir självparodiskt. Man måste lägga band på sig.

Så det kanske kan räcka med att säga:

Spencer Tracy och Katharine Hepburn.

Kate the Great och Spence.

Oslagbara.

Kör hårt,
Bellis

Annonser

Etiketter: , , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: