CATCH & RELEASE av Susannah Grant (2006)

CATCH & RELEASE av Susannah Grant (2006)
Med Jennifer Garner, Timothy Olyphant, Sam Jaeger, Kevin Smith, Juliette Lewis, Joshua Friesen, Fiona Shaw, Tina Lifford, Sonja Bennett

Enligt eftertexterna har regissören Susannah Grant även skrivit filmens manus. Det tror jag inte på. Jag har nu i stället slutgiltigt fått bekräftat att myten om handboken inte är någon myt. Boken finns. På riktigt. Filmhandboken.

Alltså, boken som innehåller ett kapitel per populärfilmgenre. Ett kapitel för romanser, ett kapitel för actionfilmer, ett kapitel för katastroffilmer, och så vidare. Varje kapitel består i sin tur av tre standardintriger – tripp, trapp och trull – och varje standardintrig presenteras i form av ett kokboksliknande recept för hur man tillverkar en film av den typen. En romans av typ 3, till exempel.

Fast just det gäller förstås inte Catch & Release. För Catch & Release är en romans av typ 2. Jag har kontrollerat. Jag har nämligen fått tag på boken.

Jag orkar inte skriva av hela receptet, för det är nästan en halv sida långt. Det i sin tur beror på att Catch & Release inte är en komedi, utan en allvarligt syftande romans och därför naturligtvis invecklad. Det förekommer ansatser till intrig. Samma intrig, förvisso, som i alla andra romanser gjorda efter samma recept (8 533 stycken), men ändå. En halv sida. Det är mycket text, det. Så mycket, i själva verket, att man förbluffas över att resultatet blivit så vattnigt den här gången.

Men jag ska i alla fall lista några av receptets ingredienser:

* Olyckligt anslag, för att man mot fonden av olycka ska kunna kontrastera den ”oväntade” kärlekshistorien mellan filmens huvudroll (Jennifer Garner) och den av de tre killar (Timothy Olyphant) i hennes omgivning som det är absolut helt ”otroligt” att hon ska få ihop det med, eftersom hon…

*…till en början avskyr honom.

* De båda andra killarna är hennes kompisar, och han som är tjock (Kevin Smith) är förstås väldigt rolig och svarthumoristisk och rapp i repliken, eftersom han aldrig har tur med tjejer och därför kompenserar, medan den andre killen (Sam Jaeger) är lika hopplöst förälskad i Jennifer som han är blid och menlös och ointressant.

* Kryddor: död (där har ni det olyckliga anslag filmen börjar med), otrohet, svartsjuka och den oväntade ungen.

Jag hade tänkt lista några fler ingredienser, men inser att det är överflödigt. Vid det här laget vet rimligen alla Kinematografis läsare vilken film jag pratar om, för jag har svårt att tro att det finns en enda läsare som inte sett minst något hundratal av de tidigare 8 533 filmer som gjorts enligt receptet Romans 2. Ni vet vad de innehåller, ni vet hur det går.

Ska man nu absolut se den här filmen – fast det ska man inte – så finns det i alla fall två försonande drag.

Det ena är Kevin Smith, som jag tror och hoppas spelar sig själv. Om han är så här gemytlig, självdistanserad och replikrapp i verkligheten, är han en kille man gärna skulle ta några öl med. Ofta.

Det andra är att Jennifer Garner inte är klassiskt vacker. Tvärtom. Hennes ansikte är benigt – nästan dödskallelikt – och hon är fulsnygg. Tycker jag, i alla fall. Men hon är alltså inte trots utan i kraft av sin beniga fulsnygghet mycket attraktiv. Och det är ett försonande drag att hon inte är en klassisk skönhet, för det skänker ett uns mer trovärdighet åt en i övrigt så typisk Romans 2.

Och som marginalanteckning kan nämnas att Juliette Lewis sin vana trogen fullständigt har bytt ansikte nu igen, så man förstår inte att det är hon förrän man ser namnet i eftertexterna. Exakt hur hon bär sig åt är obegripligt, men är tjejen i den här birollen verkligen samma tjej som spelar i What’s Eating Gilbert Grape?

Kör hårt,
Bellis

Annonser

Etiketter: , , , , , , , , ,

3 svar to “CATCH & RELEASE av Susannah Grant (2006)”

  1. svensson Says:

    Juliette Lewis: ser olika ut. Får mig att tänka på Baudelaire, som enligt Walter Benjamin ”såg olika ut varje dag”.

    Det måste vara något inre – brist på identitet eller, mer positivt, just denna Schauspieler-talang. Ingen cameo-actor.

    Re formelmässiga filmer läste jag nyss boken ”På filmens vingar” (1980), om flygfilm. Var tredje film har receptet ”två flygare är rivaler om samma kvinna”, upprepat med variabler som den ene flygaren dör/de båda flygarna blir bundis/osv. Senast hade vi receptet i ”Pearl Harbor”. Man kan tycka att någon borde ha tagit till detta mönster till klassiska höjder men icke, de klassiska flygfilmerna står på egna ben, berättar en unik historia. Som ”Air Force” av Howard Hawks (1943).

    Flygfilmsintrig med ”två piloter som är rivaler om samma brud” får omisskännligt ”a smell of the lamp”, skrivbordsdamm, ”designed by committe” och skriven efter handboken, kapitlet ”flygfilm”!

  2. Lady Fi Says:

    Sounds like a book to avoid reading?

  3. moviehead Says:

    Lennart Svensson:
    Det är med flygfilmerna ungefär som med sportfilmerna. Oavsett sport – lagsport, motorsport, what have you – går det alltid till så att huvudpersonens lag eller huvudpersonen själv (om det inte är lagsport) kämpar i uppförsbacke, får delta mot alla odds, och förlorar. Men då har bara halva filmen gått och den andra halvan går åt till att berätta hur laget/huvudpersonen nu kämpar i ännu större uppförsbacke, får vara med en gång till, och nu vinner. När laget/huvudpersonen vinner andra gången, får huvudpersonen dessutom äntligen sin flickvän, som tydligen älskar honom först när han blivit Vinnare i stället för Förlorare.*

    LadyFi:
    On the contrary, I’d say. Might save you an innumerable amount of stupid movies with airplanes in them and make it possible for you to see the few really worthwhile movies with airplanes in them. Just avoid all those listed in the book, see the rest.

    Kör hårt/Drive a hard,
    Bellis

    * Det är extremt sällsynt att filmerna handlar om idrottande tjejer eller idrottande bögar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: