THE DESCENDANTS av Alexander Payne (2011)

THE DESCENDANTS av Alexander Payne (2011)
Med George Clooney, Shailene Woodley, Amara Miller, Nick Krause, Patricia Hastie, Grace A. Cruz, Kim Gennaula, Karen Kuioka Hironaga, Carmen Kaichi, Kaui Hart Hemmings, Beau Bridges

INFÖR OSCARSGALAN 2012
Nominerad i följande kategorier: Bästa film, Bästa regi, Bästa manliga huvudroll (George Clooney), Bästa manuskript efter förlaga (Alexander Payne, Nat Faxon, Jim Rash) Bästa filmklippning (Kevin Tent)

Det finns olika sätt att göra reklamfilm på. En del reklamfilmer är två timmar långa och fulla av staplade klichéer som dysfunktionell familj, svår olycka och död, otrohet, förvecklingar med släkten på grund av ekonomiska spörsmål och de övriga dramatiska bekymmer som drabbat tjusiga huvudrollsinnehavare ända sedan filmkonsten föddes. Vad en reklamfilm gör reklam för varierar dock, förstås. Just The Descendants gör i två timmar mycket övertydlig reklam för dels semesterparadiset Hawaii, dels för George Clooney. Det finns förvisso ytterligare ett antal produktplaceringar i filmen, men de här båda är de främsta och så överskuggande att man kan misstänka att de övriga produktplacerarna har blivit lite sura och möjligen krävt pengar tillbaka.

Kanske går det någonstans att acceptera att tjugofem minuter av The Descendants består av pastellfärgade turistvyer över Hawaii ackompanjerade av hula hula-musik, men det känns svårare att godta att en skådespelare som är så pass begåvad som George Clooney har gått med på att låta sig produktplaceras på det här viset. Möjligen kan man säga att det trots allt visar på en viss integritet, eftersom den oändliga raden närbilder på hans ansikte med viss obönhörlighet avslöjar att han har börjat bli äldre. Han ser fortfarande ut som den typiske, ursnygge filmstjärnan på samma sätt som Cary Grant och Gary Cooper, men har börjat bli lite sliten runt kanterna. Det länder till heder att han inte tvekar att visa det, särskilt i en samtid som är hysteriskt ungdomsfixerad och det främst när det gäller dess stora fixstjärnor.

Men därutöver är The Descendants – precis som reklamfilmer brukar vara – ett förutsägbart staplande av mycket gamla och mycket trötta klichéer, den här gången i form av snyftvarianten. Alltsammans har setts förut. Alltsammans såg likadant ut alla de tidigare hundratals gångerna. Och intrigen var precis densamma då.

Fast George Clooney är som sagt en begåvad skådespelare, så det finns scener där han tänder till och är mycket trovärdig. Trots att han tvingas gestalta gamla klichéer.

Kör hårt,
Bellis

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , ,

5 svar to “THE DESCENDANTS av Alexander Payne (2011)”

  1. Jessica Says:

    Ärligt talat så tyckte jag inte att det var så himla mycket reklam för Hawaii. Det såg rätt så grådassigt ut på något vis. Inte precis Elvis omgiven av sköna damer. Jag tyckte rätt bra om den här filmen. Lågmäld medelålderskris med en himla skön avslutning. Gillade slutbilden.

    • Moviehead Says:

      Oj. Du tyckte att den handlade om medelålderskris? Där ser man hur olika man kan tolka filmer. Faktum är att jag slogs av vad jag uppfattade som brist på just den krisen hos Clooney, medan jag däremot blev bara trött på alla de uttjatade klichékriserna av annat slag – ond, bråd död, otrohet, dysfunktionella barn, svekfulla vänner… listan ser ut som VDN-fakta över lågt räknat femhundra filmer jag sett. Så som jag ser filmen, alltså.

      Fast just det där är intressant och ett skäl att ständigt diskutera filmer, nämligen hur olika man uppfattar dem och hur man tar fasta på olika saker i dem.

      Jag är också, som jag nämnt någon gång tidigare i något annat sammanhang, förmodligen rätt ”förstörd” av att ha sett tokmycket film i mitt liv. För många filmer, kanske, med därmed följande leda på vad jag uppfattar som ständiga upprepningar.

      Kör hårt,
      Bellis

  2. Moviehead Says:

    Jag ska förresten tillägga att jag anser att Alexander Payne i normala fall är en lysande regissör. Se exempelvis Sideways. Briljant film.

    Kör hårt,
    Bellis

  3. Jessica Says:

    Jag är glad och tacksam att jag är så oförstörd! Jag tänkte ändå på vilket uppvaknande det var för honom, hur han fick lov att knyta an igen till sina barn, hur han på nåt vis försökte lära känna en person som bara låg som ett kolli och hur han till slut på nåt vis fick acceptera att han inte kunde. Talet mot slutet var fantastiskt, fick mig att gråta.

    Håller med mig om att Sideways är fin. Tror också han gjorde nån rulle med Jach Nicholsen som också var helt ok om jag inte missminner mig.

    • Bellis Says:

      Allt det du nämner har jag tyvärr sett i hemskt många andra filmer, men ärligt talat bättre gjort i inte så få av dem – nämligen dem där fokus varit på just det, och inte på hela denna lavin av klichékatastrofer som utlöser George Clooneys nyvunna insikter. I mitt tycke därför starkare och trovärdigare.

      Filmen som Alexander Payne gjorde med Jack Nicholson heter About Schmidt och är mycket riktigt en i många stycken utmärkt film. Jack Nicholson är inte typecast som the madman, utan som en pensionerad kontorist som jobbat på försäkringsbolag i hela sitt liv. En faktiskt mycket talande omständighet i den filmen är att Jack Nicholson för första och enda gången någonsin kammar Robin Hood-frisyr, det vill säga försöker dölja att han är tunnhårig (något han aldrig gjort minsta ansats att dölja i verkliga livet eller i någon annan film, som bekant) genom att låta håret växa långt på ena sidan och kamma det över den tunnhåriga hjässan. Det säger mycket om hans högst oglamorösa rollgestaltning, som är förträfflig. Själv led han av att behöva gå omkring så i verkliga livet under inspelningens gång, men som de säger – lidandet föder konst. 😀

      Kör hårt,
      Bellis

Kommentera

