Om nedladdning

Debatten om piratnedladdning av film på nätet förs numera även i domstol, men är fortsatt lika begreppsförvirrad. För egentligen är det här mycket enkelt.

Att ladda ned en film gratis från nätet, utan upphovsmännens tillstånd, är inte stöld. Inte i gängse bemärkelse, för man stjäl inte ett fysiskt föremål (en dvd, en filmremsa, en videokassett).

Däremot gör man bruk av det upphovsmännen har gjort, filmen, utan att upphovsmännen får ersättning för bruket. Med andra ord, vad man stjäl är deras arbetstid. Och precis som inom alla andra yrken behöver de som gör film få betalt för det de gör, så att de kan betala mat och hyra – och fortsätta att göra det de gör, spela in filmer.

Så komplicerat är det inte. Laddar man ned film utan att betala för den, stjäl man helt enkelt folks arbete och undergräver på sikt möjligheten att filmer ens kan spelas in.

Fascinerande nog är, såvitt jag kunnat konstatera, de som ivrigast förespråkar piratnedladdning och motsätter sig motåtgärderna människor som politiskt står till vänster. Man kunde tro att folk som anser att företagsägande kapitalister suger ut sina arbetare skulle vara emot slaveri, men tydligen inte.

Kör hårt,
Bellis

Annonser

20 svar to “Om nedladdning”

  1. Mats Henricson Says:

    Bellis, du har HELT fel om att de som mest står bakom piratnedladdning skulle vara vänsterfolk. De är liberaler, framför allt. Du har Henrik Alexandersson, Oscar Swartz, exempelvis. Jag kan gräva fram bra många fler, om du vill.

  2. moviehead Says:

    Det stämmer säkert, i så fall. Jag gick helt ovetenskapligt efter folk jag själv känner, inte efter massmedialt högröstade figurer. Men fel har de, oavsett var på den politiska skalan de står.

    Kör hårt,
    Bellis

  3. Mats Henricson Says:

    Låt oss prata om detta igen om 20 år, så får vi se vad majoriteten av svenska folket tycker.

  4. moviehead Says:

    Vilken betydelse skulle det ha? Att inte ge folk betalt för deras arbete kan man med visst fog tycka är fel oavsett hur många som tycker att de inte ska ha betalt.

    I det demokratiska Athen i antiken hade slavarna ingen rösträtt. Och majoriteten var för att de skulle vara slavar – det var något som inte ens ifrågasattes.

    Om en majoritet av svenska folket tycker det är ok att kulturarbetare ska vara slavar så är resonemanget precis detsamma. I det närmaste bokstavligt talat, faktiskt.

    Jag skulle i så fall inte hålla med majoriteten.

    Kör hårt,
    Bellis

  5. Mats Henricson Says:

    Därför att vad du tycker är självklart inte har relevans på vad som är ”fel” enligt lagen. Rätt många människor tycker det är fruktansvärt att bögar ska få gifta sig. De till och med stödjer sig på ord skrivna av universums skapare, vilket får anses vara ganska tunga skäl ur deras sätt att se på det hela. De flesta andra håller inte med, och majoriteten bestämmer vad som är lagligt.

    Jag, liksom du, bloggar. Ingen av oss får betalt för det. Är det rimligt? På samma sätt blir det kanske i framtiden när det gäller musik och litteratur. Vill man tjäna pengar på detta så får man ha annonser på sin blogg, eller be läsarna att donera pengar. Kanske är detta väldigt olyckligt, men det är dit vi är på väg, hur mycket du än tycker det är fel.

  6. moviehead Says:

    Du skjuter bredvid målet för diskussionen, så jag är osäker på om den är meningsfull att fortsätta längs den här vägen.

    Kör hårt,
    Bellis

  7. moviehead Says:

    Jag ser just på BBC World att fyra Pirate Bay-grundare har dömts till ett års fängelse och 3.5 miljoner dollar i skadeståndsersättning till utövande konstnärer vars verk de gratis har ställt till förfogande.

    Det må vara tekniskt omöjligt att i längden göra något åt piratnedladdningen, men det är ändå betryggande att samhället inte rakt av tillåter slaveri.

    Kör hårt,
    Bellis

  8. Mats Henricson Says:

    Dags att kolla upp definitionen på slaveri:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Slaveri

  9. moviehead Says:

    Behövs inte. Det betyder att man tvingas arbeta gratis.

    Kör hårt,
    Bellis

  10. Karolina Says:

    Så länge persondatorn har funnits, har det funnits fildelning. När internet kom, ökade den och spred sig. Nu har det blivit en tsunamivåg i omfattning och då helt plötsligt vaknar politiker som tagna yrvakna på sängkanten, precis som i katastroffilmer, och säger – det här måste stoppas. Precis som i filmerna har de noll förutseende, medans vi biobesökare visste vad som skulle hända vid filmens början och säger – gud vilka korkskallar, som inte fattade!

    Eftersom man inte har något, i svenskanars ögon, U-land att skylla på (som Thailand och deras tsunamivåg), så känner man sig skamsna och tvingar sig att hänga några personer i panik. Vilka spelar ingen roll, bara att peka ut några som skyldiga och sedan göra ett stort skådespel av det. Det har alltid fungerat, så varför skulle det inte fungera idag?

    Det är väl i viss mån ett val av samhälle, man får välja. Jag har hört att i vissa arabländer, om man tappar något på gatan, så kan man finna det på samma plats en vecka senare. Detta därför att straffen för att ”stjäla” genom att ta upp något från gatan är så kraftiga. I panik, för att politikerna är så totalt teknikikunniga, så slår man in på den linjen i Sverige. Ingen ska våga ”ladda ner” något från internet, de ska vara rädda för det grymma straffet.

    Här är det ju faktiskt så att det är politikernas stora okunnighet i tekniska frågor, som kommer upp i ljuset. De har helt enkelt ingen aning. Antagligen tyckte de matematik och fysik, i skolan, var en stor pina. Varför ska vi kunna sådant, tycker de? Detta samtidigt som samhället går mot en okänd högteknologiserad framtid.

    Det ska bli intressant att se vilka väderkvarnar och tsunamivågor de försöker stoppa imorgon.

    Karro

  11. moviehead Says:

    Ur rent teknisk synvinkel har du och Mats med mycket stor sannolikhet rätt. Det lär inte gå att stoppa fuldelning (eller hette det fildelning?) och jag tycker inte att det vore i allom önskvärt att göra det heller. Att exempelvis göra kopior för eget bruk har alltid varit tillåtet, även före persondatorer och Internet (exempel: spela in en skiva på kassett, så att man kan lyssna på den i bilen).

    Men det spektakulära problemet är ett annat, för det som nu pågår slår mot alla – inte minst oss konsumenter.

    Det är inte alldeles osannolikt att Kinematografi om något tiotal år får nöja sig med att recensera endast äldre filmer, eftersom det inte är säkert att det kommer att vara praktiskt möjligt att producera film – något som är ohyggligt dyrt – när i princip alla som ser film envisas med att göra det gratis, genom att piratnedladda den. Och där någonstans är ju allt detta så korkat – vill vi verkligen befria världen från film?

    Som gammal celluloidätande cineast vill i alla fall inte jag se den utvecklingen.

    Kör hårt,
    Bellis

  12. moviehead Says:

    Fråga till er datorkunniga: kan jag som intresserad av spörsmålet titta på Pirate Bay och dess olika avdelningar utan att för den skull bli registrerad som nyttjare, om jag låter bli att ladda ned något?

    Börja helst inte rya om Ipred nu, utan ge mig bara den tekniska-juridiska informationen.

    Tack på förhand.

    Kör hårt,
    Bellis

  13. Mats Henricson Says:

    Nejdå, ingen fara. Du kan gott söka runt på PB och kolla vad de har länkar till. Du kan också tanka ner deras torrents-filer riskfritt (de är bara några kb stora), men om du öppnar dessa torrents-filer i en Torrents-program, då finns risken att du blir spårad, om du inte har Bahnhof som leverantör av ditt bredband. Då är du säker.

    Kom ihåg att det finns en massa lagligt material där också. Linux, OpenOffice, och en massa annat. Bland annat domen mot PB, som är en offentlig handling.

  14. moviehead Says:

    Ok, lysande. För jag är förstås intresserad av att kolla vad det hela handlar om mer konkret, inte bara teoretiskt. Och det lagliga materialet har jag inget emot att ladda ned.

    Domen är förstås intressant och jag kan naturligtvis inte vara säker på att jag i allt håller med om den innan jag har läst den.

    Kör hårt,
    Bellis

  15. Mats Henricson Says:

    Jo, Bellis, jag har funderat lite mer på detta med film, och jag är inte hoppfull när det gäller dyra filmer.

    Som analogi, vad hände med de otroligt vackra handkopierade biblarna som skrevs under medeltiden? Fanns det någon marknad för dem efter Gutenberg? Nix, ingen tyckte att de vara värda priset längre. Är det en förlust för oss? Ja, självklart, om man gillar vackra böcker!

  16. moviehead Says:

    Sant, men analogin håller nu inte riktigt.

    En film utan stor budget – och det finns många och många utmärkta, de brukar kallas indiefilmer (independent productions) – är tyvärr lika dyra att distribuera och marknadsföra som vilken film som helst och klarar inte piratnedladdning över hela fältet de heller. Och utan distribution och marknadsföring, inga pengar alls till dem som skapat filmerna. Poängen är ju någonstans att man inte kan göra ens en film för 20 miljoner pengar om man inte får något tillbaka från dem som ser den.

    Biblarna var en form av mångfaldigande, men här pratar vi om skapandet av själva konstverket i sig.

    Bibeln försvann inte med Gutenberg, tvärtom. Vad vi riskerar nu är att själva konstformen försvinner.

    Viss skillnad.

    Kör hårt,
    Bellis

  17. Mats Henricson Says:

    Men en dyr film behöver sälja väldigt många DVD eller biobiljetter för att löna sig. En indie-film behöver inte alls lika många.

  18. moviehead Says:

    Självklart.

    Men kommer ens de att sälja tillräckligt många dvd:er och biobiljetter om så gott som alla piratnedladdar?

    Och hur som helst vore det hemskt synd att framöver inte få se några filmer alls som Odyssevs blick, The Remains of the Day, Never Say Never Again, Fanny & Alexander, 2001 – A Space Odyssey, Kagemusha, Chicago, The Thomas Crown Affair, Singin’ in the Rain, Metropolis, Mad Max II, As Good as It Gets, Chinatown, Picnic at Hanging Rock, The Go-Between, and the list could go on and on and on…

    Det goda saken skulle föra med sig är å andra sidan att vi skulle slippa Star Wars 5643, Spider-Man 8756, resten av Narniasviten, Terminator 4367, Batman 6987, Independence Day, och alla de andra spektaklen där Mr. Special Visual Effects har huvudrollen.

    Så ok, inget ont som inte har något gott med sig. Men i det här fallet tar jag hellre det onda med det goda.

    Kör hårt,
    Bellis

  19. Karolina Says:

    Det har verkligen gått downhills med boktryckarkonsten, sedan desk-top publishing kom. Förutom att vackert inbundna och arbetade böcker blir allt mer sällsynta, så har den typografiska kvalitén minskat rejält och gått till något sorts minimum. En hel yrkesgrupp – typograferna – blev avskedad och försvann. Men grät någon för det? Nej, alla ville göra böcker själv och få dem billigt. Desk-top publishing borde egentligen ha förbjudits, men jag antar att typograferna inte var tillräckligt högljudda och att det faktiskt blev billigare att producera böcker utan dem.

    Nu är det en annan yrkesgrupp som gråter. Men de har ekonomisk uppbackning, för nu svider det i plånboken hos förlagen och filmbolagen. Hos människor som annars inte skulle bry sig det minsta om ännu en yrkesgrupp försvann.

    Konsten har alltid funnits och har alltid funnit något sätt att uttrycka sig. Det är mer som ett kall än ett yrke. Det finns ingen orsak att tro att den skulle försvinna.

    Det har alltid funnits fattiga och rika konstnärer. Många idag stora konstnärer var fattiga som kyrkråttor under sin levnadstid och blev berömda först efter sin död. De fick aldrig del av copyrighter och royalites.

    Vad skulle hända om de stora filmbolagen försvann? Jo, kanske fler och fler entusiastiska filmskapare skulle göra lågbudgetfilmer och det skulle bli en norm, istället för de påkostade mastadontproduktionerna. Det kanske till och med skulle gynna filmens konstnärliga utveckling? En förändring sker, men nya möjligheter öppnas när gamla försvinner. Människan har aldrig kunnat stoppa utvecklingen, som går liksom av sin egen kraft mot en okänd framtid. Att försöka förutse det är science-fiction.

    De riktigt stora konstnärerna, de riktigt stora vetenskaparna som skapar upptäckter, kommer oftast av själv och skapar sina revolutioner som ingen kunnat förutse.
    Låt detta ske. Det sker i en fri framtid, inte i en där alla ska övervakas och kontrolleras?

    Killarna i TPB är faktiskt kreativa personer, som är del i skapandet av något nytt. Det är det som är den verkliga rädslan hos de som vill hålla tillbaka nyskapande. Så sätt dem i fängelse bara!

  20. Illern Says:

    Det som är lite tragiskt i frågan är att, vad jag förstått och oavsett vad man tycker om nedladdning, är att de böter och viten som döms ut lite till höger och vänster aldrig kommer artister till godo utan bara själva bolagen. STIM-pengar får artisterna del av men inte de belopp som trillar in på domar.

    Oavsett vad man tycker om fildelningen eller ej tycker jag också det är helt orimliga belopp. Även om man accepterar att utdelningen av materialen är olaglig och ska straffas så står beloppen aldrig i någon prortion till det bevismaterial som föreligger kring hur många delningar ssom gjorts. Det förstör väldigt mycket för både artister och bolag och gör säkerligen ganska många förbannade, oavsett om de tycker delningen är okej eller ej.

    Sedan blir det ju inte bättre när bolag inte ens vill testa tjänster som Spotify eller ger sämre valuta i iTunes och liknande (musiken men inte grafiken). Enstaka artister elelr bolag skickar dock med PDF:er och ibland till och med interaktiva sådana som faktiskt har ett mervärde jämfört med vanliga små häften. Jag som saknar de stora LP-omslagen gillar dessutom PDF som jag kan slänga upp på en stor skärm.

    Se’n ska vi ju inte tala om artister som AC/DC, som anser att deras lyssnare ska köpa ”real products” (CD-skivor) och inte några ”damn files” eller Magnus Uggla som gnäller över att han inte tjänar pengar via Spotify, näe det kanske inte är någon som lyssnar på honom eller i alla fall väldigt få. Det kans å klart vara smärtsamt med inkomst i förhållande till spelningsgrad men det kanske är bättre än äckeldyra plastbitar? Visst AC/DC behöver inte anamma ny teknik men då får de ju finna sig i att ajg inte köper någon musik av dem. ”Real Products” Bah.

    Ovanstående fenomen förstör liksom alltihop och slår undan benen på konstruktivitet i sammanhanget.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: